spotlight

Equalizer - un antierou cu abilitati paranormale face dreptate


26/09/2014



In Equalizer, Denzel Washington il interpreteaza pe McCall, un barbat care crede ca a scapat de negura trecutului si ca va putea duce de-acum o viata linistita.

Dar cand McCall o intalneste pe Teri (Chloë Grace Moretz), o tanara aflata sub controlul unor violenti gangsteri rusi, el nu poate sta deoparte, ci simte nevoia sa o ajute, scapand-o din ghearele lor. Inarmat cu calitati paranormale, care-i permit sa-i pedepseasca pe cei care-i brutalizeaza pe neajutorati, McCall iese din detasarea auto-impusa, simtind ca ii reinvie dorinta de dreptate. Daca cineva are o problema, o soarta potrivnica, sau daca nu are la cine apela, in scena intra… McCall. El este Equalizer.

Denzel Washington considera ca forta care-l mana pe Robert McCall – personajul pe care-l interpreteaza in action-thriller-ul Equalizer – nu este nimic altceva decat un simt innascut al dreptatii.  “Robert McCall a facut multe lucruri rele in trecut, de care nu este de loc mandru, dar acum incearca sa se indrepte,” explica Washington.  Dupa ce a lasat trecutul in urma, incercand sa duca o viata pasnica, el simte ca ii revine spiritul de justitiar cand o tanara – ignorata de restul lumii – are nevoie de ajutorul sau.  “El nu-si pierduse indemanarea sau puterea, dar luase hotararea de a lasa totul in urma sa.  Atunci cand intalneste o tanara care e batjocorita de mafioti, el se hotaraste insa sa reactioneze.”

Pentru regizorul Antoine Fuqua – care lucreaza din nou cu Washington, dupa ce acesta din urma a obtinut Oscar-ul pentru interpretarea sa din Training Day – McCall are niste trasaturi de erou.  “Acest film seamana cu westernurile facute de Sergio Leone,” explica el.  “Avem de a face cu un anti-erou, care se lupta cu sine insusi  pentru ca e reticent sa puna mana pe arma, dar care o face pana la urma, daca alti oameni au nevoie de ajutorul lui. El isi foloseste puterile numai pentru astfel de cazuri.”
Titlul filmului este preluat dintr-un serial de televiziune din anii 1980, in care eroul principal este tot un barbat inzestrat cu puteri paranormale, care poate contrabalansa raul, putand ajuta persoanele fara aparare.  Desi realizatorii au preluat titlul si ideea serialului original, Blumenthal sustine ca ideea principala este cea mai relevanta. “Cuvantul ‘equalizer’ este un cuvant puternic ca semnificatie,” observa el.  “Multi oameni considera ca lumea e plina de inegalitati si nedreptati, asa incat ideea de a crea un echilibru, de a face lumea mai echitabila – este extrem de semnificativa. Oricum, eu cred ca titlul este mai semnificativ acum, in 2014, decat era in anii 1980.  Oamenii se pot alia si urmeaza exemplul unui astfel de erou: un om care face fapte eroice pentru oamenii care au cea mai mare nevoie de ele.”
Tinand cont de toate acestea, proiectul a fost croit special pentru Washington, de catre scenaristul Richard Wenk, care a primit aceasta insarcinare din partea producatorilor, dupa ce si-au dat seama ca el intelege cel mai bine spiritul justitiar al eroului.  “Urma sa scriu o poveste noua, care nu exista in show-ul de televiziune,” spune Wenk.  “Aveam voie sa mentin misterul asupra lui McCall si, in plus, mi s-a oferit libertatea de a remodela personajul.”
“Scenariul lui Richard e ca un fel de baton de dinamita,” recunoaste Fuqua.  “Intotdeauna e bine sa-ti tii ochii asupra fitilului.  Scoate scantei si e interesant cum propaga fllacara, dar stii ca, mai devreme sau mai tarziu, va exploda.”
Pentru Chloë Grace Moretz, care s-a alaturat distributiei in rolul lui Teri – tanara pe care o ajuta McCall – este clar ca rolul e perfect pentru Washington.  “El seamna foarte mult cu Denzel in rezolvarea misiunii sale,” spune ea, “McCall poate fi cel mai dulce, cel mai cuceritor, cu un zambet urias pe fata – iar in momentul urmator el se poate preschimba intr-un asasin, iar asta se intampla foarte brusc!’”
Fuqua afirma ca una dintre trasaturile personajului din scenariul lui Wenk este improvizatia.  “McCall nu umbla inarmat – iar asta este din cauza trecutului sau,” spune regizorul. “El intra intr-o camera si scaneaza totul in doua secunde.  El va sti pana in cele mai mici detalii ceea ce se afla la stanga si la dreapta sa – si va folosi toate obiectele care-i sunt la-ndemana pentru a-l opri pe dusman. El se foloseste chiar de obiectele acestuia, pe care le intoarce impotriva sa. El nu ucide de la distanta – ci sta aproape de dusman privindu-l cum moare.  E o fiinta cu totul aparte.  Va asigur ca de acum incolo n-o sa mai priviti cu aceiasi ochi un banal tirbuson!”
Ideea cu tirbusonul din secventa de lupta cea mai memorabila, ii apartine chiar lui Fuqua.  “M-am intalnit cu un prieten de-al meu, care e un cunoscator al acestei lumi,” explica el.  “I-am spus ca secventa are loc intr-un bar si atunci el a insirat toate obiectele de care se foloseste un barman si a spus: ‘Astea sunt lucrurile pe care le-ar putea folosi.’  El a luat in mana tirbusonul si mi-a aratat ceea ce vroia sa spuna.”
Washington a priceput ideea, dar toata lumea a stiut ca nu se va lansa pana cand nu va citi scenariul.  Timp de trei zile producatorii au stat ca pe ace, asteptand vesti de la Washington, cand, in sfarsit, telefonul lui Black a sunat.  “E Denzel la aparat,” povesteste  el.  “‘Todd,’ a tipat el, ‘il avem pe Robert McCall !’”
Washington s-a bucurat enorm sa lucreze din nou cu regizorul Fuqua.  Dupa experienta lor din Training Day, Fuqua considera ca era evident ca Equalizer se alesese cu un tandem, actor-regizor, foarte bun.  “Lucrand la Training Day am descoperit ca daca citeam o pagina de scenariu care continea actiune puteam sa fiu sigur ca Denzel era capabil s-o joace in asa fel incat sa-i confere multa tensiune si drama, ca si cand ar fi fost o secventa cu dialog,” spune Fuqua.  “El este imprevizibil in cel mai bun sens al cuvantului – el intra in lumea personajului, iar tu te simti ca o musca pe perete, care trebuie sa-i surprinda jocul. Trebuie insa sa fii sufficient de destept ca sa stii cand sa intervii.”

De asemenea si Washington avea aceeasi incredere in regizorul sau.  “E foarte talentat” spune actorul.  “I-am trimis materialul si a venit cu tone de idei de dezvoltare a proiectului pana in cel mai mic amanunt. Astfel am batut palma.”  Mai tarziu, pe platourile de filmare, increderea aceasta reciproca s-a simtit.  “Antoine avea viziune pentru realizarea acestui film – el facea treaba buna cu camerele de filmare si cu toate echipamentele moderne.  Iar eu nu m-am indoit niciodata de rezultat.  Camera de filmat este apanajul lui Antoine – eu nu trebuie sa-mi bat capul cu asta.  Eu imi bat capul cu interpretarea,” spune el zambind.
“Aveam aceleasi intentii si ne intelegeam perfect,” afirma Fuqua.  “Erau momente cand nici nu era nevoie sa vorbim; stiam incotro trebuie sa mearga fiecare si ce trebuie sa faca.”


Filmul ii are pe generic pe Denzel Washington, Marton Csokas, Chloë Grace Moretz, David Harbour,  Bill Pullman si Melissa Leo.  Regia ii apartine lui Antoine Fuqua, iar scenariul lui Richard Wenk.  Bazat pe serialul de televiziune  creat de Michael Sloan si Richard Lindheim, filmul este produs de Todd Black, Jason Blumenthal, Denzel Washington, Alex Siskin, Steve Tisch, Mace Neufeld, Tony Eldridge si Michael Sloan.  Producatorii executivi sunt Ezra Swerdlow, David Bloomfield si Ben Waisbren.  Imaginea e asigurata de Mauro Fiore, ASC, scenografia, de Naomi Shohan, iar montajul, de John Refoua, ACE.  Designerul costumelor este David Robinson, iar muzica ii apartine lui Harry Gregson-Williams.

spotlight